Επαίτες χωρίς ‘x-’

Η επαιτεία είναι αρχαιότατο επάγγελμα. Είναι λυπηρό το γεγονός ότι η Αθήνα είναι γεμάτη ζητιάνους – επαίτες με την πλήρη ένοια δηλαδή, χωρίς το ‘x-‘. Όπου και να πας, ειδικά σε πολυσύχναστα μέρη στο κέντρο, κάθε καρυδιάς καρύδι σου ζητάει λεφτά. Σε κοιτάνε στα μάτια με οίκτο, λες και είναι έτοιμοι να πεθάνουν απ’ τη πείνα και χρειάζονται τη βοήθειά σου για την επιβίωση. Δεν ξέρω, αλλά το ένστικτό μου λέει ότι ο οίκτος τους είναι θεατρικά μεθοδευμένος. Η γενίκευση των περιπτώσεων έχει ως εξής:

  • Εξάρτημένοι: Σε πλησιάζουν στο δρόμο και σου ζητάνε λεφτά για οποιονδήποτε λόγο. Συνήθως με ξαφνιάζουν γιατί η εξωτερική τους εμφάνιση δεν με προϊδεάζει ότι θα σου ζητήσουν λεφτά. Η δικαιολογία τους για λεφτά συνήθως είναι γελοιωδέστατη. Το τελευταίο που άκουσα ήταν ότι έμεινε τ’ αμάξι από βενζίνη και χρειαζότανε λεφτά για το βενζινάδικο. Ελάχιστοι είναι που στο λένε στα ίσα ότι χρειάζονται λεφτά για τη δόση τους (κάποτε δίνω).
  • Ασιάτες στα φανάρια: Με το που σταματάς σε κόκκινο φανάρι στην πέφτουν με λουλούδια, κιτς μπιχλιμπίδια, καθαρισμό τζαμιών, κ.ο.κ. Συνήθως είναι πιεστικοί, ειδικά αυτοί που καθαρίζουν τζάμια. Τους λες ‘όχι’, ‘δεν έχω λεφτά’ και αυτοί ντουγρού! Άλλοι σου πετάνε τα λουλούδια στη μούρη – καλά αν κάθεται κοπέλα στο κάθισμα του συνοδηγού την έκατσες της βάρκα, δεν το κουνάνε ρούπι. Δε θες λουλούδια; Βγάζουν αναπτήρα. Δε θες αναπτήρα σου ζητάνε λεφτά στην ψύχρα.
  • Γύφτοι: Το βράδυ κυκλοφορούν στις περιοχές με ταβέρνες και μπαρ. Τα τσούρμα γυφτακίων βολοδέρνουν τα βράδια όχι μόνο για λεφτά. Το χειρότερο βρισίδι που άκουσα ποτέ από στόμα παιδιού ήταν από γυφτάκι. Είναι τόσο επιθετικά που νομίζεις ότι είναι έτοιμα να σε κλέψουν. Τη μέρα συναντάς τις γύφτισσες μ’ ένα ή δύο κουτσούβελα. Μες τη βρώμα και τη σκόνη σου ζητάνε λεφτά. Η άρνηση οβολού στην ανατροφή του παιδιού είναι ψυχικός άθλος – παρόλο που ξέρεις ότι και να δώσεις τα λεφτά θα πάνε κάπου αλλού. Καμιά φορά τις παρατηρώ από απόσταση ενώ μετράνε κέρματα, το παιδί είναι δευτερεύουσας σημασίας.
  • Ανάπηροι και άρρωστοι: Οι δύσκολες περιπτώσεις – είναι αυτοί που βγάζουν το περισσότερο χρήμα. Ειδικά άμα στην πέσουν σε κάνα λεωφορείο ή τρένο, η ενοχή του ‘όχι δεν έχω’ σε κοινή θέα είναι αβάσταχτη. Εξαιρούνται οι περιπτώσεις ασθενών με πιστοποιητικά – μ’ εκνευρίζουν αφάνταστα. Άλλοι είναι εμφανώς σε άθλια κατάσταση και το χέρι μπαίνει αυτόματα στην τσέπη με τα κέρματα.
  • «Μουσικοί»: Οι γνωστοί οργανοπαίχτες – μουσικοί δολοφόνοι – μπουκάρουν σε φαγάδικα και καφετέριες και κυκλοφορούν ανάμεσα στα τραπέζια παίζοντας σουξέ της εποχής μες τ’ αυτιά σου . Με το που τελειώνει το έγκλημα ο αρχηγός κάνει τη γύρα του για επαιτεία. Δεν τους δίνω ποτέ λεφτά – αντιθέτως δίνω σε μουσικούς του δρόμου, κατά προτίμηση αυτούς που παίζουν τζαζ ή κλασσική μουσική.

Πρέπει να μου διαφεύγουν αρκετές άλλες κατηγορίες.

Θέλω μόνο να πω δύο λόγια για έναν ηλικιωμένο κύριο που πουλάει χαρτομάντιλα στη Βασιλίσσης Σοφίας στα φανάρια του Χίλτον. Η γενική του εμφάνιση δε θυμίζει συναδέλφους του, αν τον δεις στο δρόμο θα τον περάσεις για συνταξιούχο. Περπατάει πάνω-κάτω στο πεζοδρόμιο αλλά ποτέ ανάμεσα στ’ αμάξια. Δεν πλησιάζει ποτέ στο τζάμι των αυτοκινήτων και ποτέ δεν κοιτάει αδιάκριτα τους οδηγούς. Μου δίνει την εντύπωση ότι ντρέπεται γι’ αυτό που κάνει. Φαντάζομαι ότι κάτι έγινε σ’ αυτό τον κύριο και κατέληξε να πουλάει χαρτομάντιλα, δεν είναι γεννημένος για τέτοια ζωή, δε θέλει να είναι επαίτης. Τον βλέπω τόσο ψυχικά ταλαιπωρημένο ενώ περιμένω ν’ αλλάξει το φανάρι και σκέφτομαι ότι μπορεί να είμαι στη θέση του κάποτε. Η ζωή έχει γυρίσματα, ποτέ δεν ξέρεις. Καμιά φορά αγοράζω χαρτομάντιλα, παρατήρησα ότι είναι ευγενικός αλλά δεν χαμογελάει όταν του λέω ευχαριστώ. Χρειάζεται τη βοήθειά μου αλλά δεν θέλει ελεημοσύνη… ούτως ή άλλως κι εγώ περαστικός είμαι.

6 responses to “Επαίτες χωρίς ‘x-’

  1. κουκλοψαρο, η φαση ειναι γαμα τα.
    θελω να πω πληρωνουμε εμμεσως, αμεσα, σαφεστατα , ασαφως , οσα δεν φανταζεσαι για κοινωνικη ασφαλιση, προνοια κι ετσι..
    το που πανε τα χρηματα και πως δεν το ξερω, ξερω οτι πληρωνω -πληρωνεις-πληρωνουμε , γεννηθηκαμε με χρεος που ποσοστο του αναλογει στην προνοιακη πολιτεια, και με ενοχλει το επιπλεον.
    ακομα και αν καποιος το χρειαζεται με ενοχλει.. δεν θα πρεπε..

  2. Αχ, δε μου άρεσε καθόλου αυτό το post! Γιατί είσαι τόσο αυστηρός με τους ανθρώπους ; Ακόμη κι αν η επαιτεία δεν είναι ανάγκη για πολλούς από αυτούς που αναφέρεις, είναι τότε επιλογή και οφείλουμε να τη σεβαστούμε όπως ακριβώς σεβόμαστε και την εργασία. Εμένα δε με ενοχλούν καθόλου οι επαίτες – και ενίοτε δίνω χρήματα σε μουσικούς, γιαγιάδες, ανάπηρους, παιδάκια, ξένους, ναρκομανείς κλπ. Ανάλογα με τα κέφια μου, τη διάθεσή μου, τα λεφτά που έχω πάνω μου (αν έχω) και την εντύπωση που μου κάνει ο άλλος.

  3. Την επαιτεία δεν οφείλεις να τη σεβαστείς καθόλου. Ο βασικός λόγος -κατά τη γνώμη μου- είναι το ότι τα λεφτά που δίνεις δεν καταλήγουν στην τσέπη του ανθρώπου που (νομίζεις) πως βοηθάς με τα λίγα χρήματα που του δίνεις. Τις περισσότερες φορές οι άνθρωποι αυτοί έχουν προστάτες που εισπράτουν από τους «επαίτες» τα χρήματα που εσύ δίνεις για το συγκεκριμένο άνθρωπο -άρα τελικά δεν τον βοηθάς καθόλου.

    Όσο σκληρό κι αν φαίνεται, περισσότερο τους βοηθάς μη δίνοντας χρήματα, γιατί έτσι περιορίζεις το κέρδος της «επιχείρησης». Μόνο έτσι δε θα δεις παιδάκια στα φανάρια και πιεστικούς μετανάστες (που γίνονται πιεστικοί γιατί πρέπει να φέρουν πίσω συγκεκριμένο χρηματικό ποσό). Ακόμα θυμάμαι το παιδάκι που με παρακάλαγε να πάρω τα τελευταία του λουλούδια για να το αφήσουν να κοιμηθεί. Δεν τα πήρα…

    Χαρτομάντηλα αγοράζω κι εγώ. Η συναλλαγή αυτή μου φαίνεται εντιμότερη. Δεν την αντιλλαμβάνομαι σαν επαιτεία -πιο πολύ σαν μαύρη εργασία.

  4. Όπως σε κάθε επάγγελμα, υπάρχουν καλοί και κακοί, επαγγελματίες και ερασιτέχνες..
    Οι καλοί επαίτες είναι πραγματικά πειστικοί ηθοποιοί, και αυτό δεν έχει να κάνει με το κατά πόσο έχουν ανάγκη τα χρήματα, ή αν είναι η ιστορία τους αληθινή, γιατί και όταν είναι αληθινή, όταν καθημερινά τη λές σε αγνώστους, καταληγει να γίνει παράσταση. Το λέω αυτό και έχω στο νου μου μια γυναίκα στην Καλλιθεά, γύρω στα 60, που συνήθως κλαίει τα απογεύματα στηριγμένη σε μια κολώνα, και όταν την πλησιάζεις σου λέει πως πέθανε ο άντρας της και τώρα δεν καλύπτει η ασφάλειά του τα φάρμακά της. Προκαλεί πραγματική συγκίνηση και πιστεύω πως δεν έλεγε ψέμματα. Έλα όμως που την έχω δει κι άλλες φορές στο ίδιο σημείο να κλαίει και να λέει τα ίδια…

  5. καλά στην Καλλιθέα παίζουν αρκετά σκηνικά περίεργα, θύμησε μου να σου μιλήσω για μια συγκεκριμένη περίπτωση όταν ξανασυναντηθούμε που δεν θέλω να αναφέρω εδώ πέρα. Έχει πολλούς τρελούς και άστεγους παρά επαίτες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα τώρα τελευταία, ένας γέρος άπλυτος που φοράει ένα τόνο ρούχα και που βρωμάει από ένα χιλιόμετρο μακριά και τριγυρίζει στους δρόμους. Όταν μυρίζει κάτι άσχημα άξαφνα, γυρνάς το κεφάλι και είναι αυτός κάπου δίπλα, μπορεί να έχει εξαφανιστεί και ακόμη να υπάρχει η μυρωδιά του, αποτύπωμα πως είχε περάσει κάποια στιγμή πριν. Δεν ζητιανεύει όμως αν και έτσι όπως είναι όλοι φοβούνται και αηδιάζουν να τον πλησιάσουν . Μερικές φορές αναρωτιέμαι τι τρώει… αλλά μάλλον πάει όπως όλοι οι άποροι για συσίτιο στον Αγ. Νικόλαο. Βοηθάει πολλούς η συγκεκριμένη εκκλησία. Κανείς από τους τρελούς της Καλλιθέας δεν ζητιανεύει με την στενή έννοια του όρου, ο κόσμος τους δίνει όμως, μπορεί να ζητήσουν κανένα τσιγάρο, κάνα καφεδάκι από τα everest, νομίζω ένας τον πληρώνει κιόλας, αυτόν τον ονομάζω δρομέα κάνει τεράστιες αποστάσεις με τα ποδια. Γλυφάδα – Καλλιθέα σε ένα βράδυ. Ένας άλλος μια φορά μου ζήτησε κάτι γραμματόσημα που είδε σε ένα φάκελο που κρατούσα. Ένας άλλος πάλι είναι απίστευτα ευγενικός όταν του δώσεις κάτι, έστω και δεκαράκι, έστω και αν δεν του δώσεις τίποτα γιατί δεν βρίσκεις ψιλά εκείνη την ώρα.

  6. i remember ena peristatiko prin apo mines sto monastiraki.Itan 4 kai msisi to prwi kai imoun mazi me 3 files mou.Molis gurnagame apo to club kai eixame parei zesto koulouri otan enas epetis mas zitise 50 lepta gia balei benzini gia na fugei!!!Egw den tou edwsa simaasia,omws tou edwse mia fili mou gia tin akribeia tou edwse …koulouri!!!!Iatn i pio treliara apo tin parea kai genikotera eimaste kairo mazi.Egw den dinw simasia se olous autous ektos apo 2 peristatika.Mia fora irthe foreas tou Aids, imoun xaroumenos stin stournari kai gurnaga pao pswnia,e loipon auto iatn roufikse oli tin xara apo mesa mou,exasa to xrwma mou ton paratirousa ta mallia tou,ta panta edeixnan auto pou itan ton lipithika an ginotan mexri kai spiti mou tha ton ebaza i toulaxiston tha plirwna se kliniki, den itan epetis itan perithoriopoiimenos kai arrwstos alla den tou edwsa tipota.Mia alli fora imoun me to kolutari mou genous arsenikou stin Omonoia, bolwdername kai legame malakies,eixame leiwsei otan epiasa ti matia kapoiou na mas koitaei kai na plisiazei,ton lipithika kai mallon fanike sto blemma mou,mou zitise lefta kai tou arnithika alla epemene sto telos arxisame na trexoume kai na mas brizei.Meta apo ligo kathomastan sta goodys Polutexneiou kai fantazomastan ekeinon kollumeno sto tzami na pernei frikiastikes ekfraseis kai na zitaei ekdikisi,eutyxws meta gelagame!!!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s